מזה שנים רבות, מלמדים אנשים מבוגרים לשחות בשיטה הקלאסית, על פי עקרונות, שהם אמנם נכונים, אך הם אינם מתאימים לאנשים מעל גיל 25, שהם אינם שחייני עבר. במקרים רבים, שיטת לימוד השחייה הקלאסית פוגעת בבריאותם של אנשים מבוגרים, לדוגמא: הנשימה הקלאסית שיוצרת כאבי צוואר, תנועות היד שמפעילה לחץ אדיר על הכתפיים, שחיית הפרפר הנוקשה שמפעילה לחץ בלתי סביר על הגב ועוד.
אורי סלע, הידרותרפיסט ומדריך ותיק בתחום לימוד ואימון שחייה המציא את WEST  – טכניקת שחיה להרמוניה אופטימאלית של הגוף והמים, בעקבות טיפולים רבים שביצע במהלך השנים בקרב אנשים רבים עם בעיות אורטופדיות. דרך שיטת ניסוי וטעייה, התאים סלע לכל אדם את סגנון השחייה האישי שלו, וסירב לקבל את הגישה לפיה יש לקבל את כאבי גב כעובדה קיימת, ולהבין שאין להם מזור.

צילום: שירן וילק

WEST (ראשי תיבות של (Water World Swimming Therapy היא טכניקה שהתפתחה מתוך הצורך ללמד אנשים מבוגרים, שהם לא שחייני עבר, לשחות בסגנון חזה, חתירה, גב ופרפר, בהרמוניה עם הגוף שלהם והמים, כדי להתקדם יותר טוב ללא מאמץ של הגוף וללא פציעות. טכניקת WEST תפורה לפי מידה, והיא מתאימה את הסגנון לאדם, למבנה גופו, לגילו, לגמישותו, ליכולותיו ולרצונותיו, ודואגת להתאים את הסגנון לשחיין הספציפי על פי עקרונות מנחים וקיימים בשיטה.
"שחייה תפורה לפי מידה" – טכניקת WEST מתאימה את הסגנון לאדם, למבנה גופו, לגילו, לגמישותו, ליכולותיו ולרצונותיו – טכניקת WEST מלמדת שחייה בהרמוניה עם המים ודואגת להתאים את הסגנון לשחיין הספציפי על פי עקרונות מנחים וקיימים בשיטה. המטרה היא לא האולימפיאדה – טכניקת WEST מלמדת את האדם לשחות בכיף בהתאמה לעצמו, כך שיוכל להתמיד בכך כל ימיו. המטרה היא להרגיש טוב ע"י תחזוק הגוף בשחייה, ו- WEST מאפשרת את זה בצורה הטובה ביותר.

כיצד לשחות נכון, על פי טכניקת WEST?

שינוי משמעותי בסגנון השחייה הוא שחייה עם ידיים רפויות ואצבעות פתוחות מעל ובתוך המים. שינוי זה מוצע לשחיינים, מתוך למידה כי רפיון האצבעות גורם גם לרפיון צוואר וכתפיים, ודבר זה תורם לשחרור הלחץ והמתח בין השכמות, הגורם הין היתר לכאבי צוואר, כאבי ראש ועצבים מיותרים. רפיון של האצבעות במהלך השחייה תורם לשיפור מהירות השחייה ללא מאמץ, המוביל להרפיית המתח בין השכמות, ולהעלמת כאבי הגב והצוואר, מהם סובלים לא מעט שחיינים.
טכניקת WEST מרפה את הגוף, ועוזרת לגוף להתקדם מהר יותר בפחות מאמץ. לשחות מהר זה חשוב, אך לא פחות מזה חשובה השחייה הנכונה, המאפשרת הרפיה של הגוף לפני המאמץ בגריפה.
מאת: אורי סלע