אין כמעט אדם שלא נרשם לחדר כושר, לסטודיו או אפילו רק התחיל בצעידה יומית בפארק. בואו נעצור רגע, נחשוב וננסה להבין: מה מונע מאיתנו בכלל לעסוק בפעילות גופנית? לאן נעלמת כל המוטיבציה של ההתחלה? מדוע אנשים נשברים ולא מחזיקים בפעילות גופנית לאורך זמן? למה זה נראה כל כך מבטיח ואז מתחילים התירוצים? קבלו את חמשת התירוצים הנפוצים והפתרון שלי לכל אחד מהם:
אריקה גרינשפן מיס פיטנס

אריקה גרינשפן מיס פיטנס. צילום: טל בלומברג

תירוץ מספר 1: "אין לי זמן לספורט"

24 שעות לא מספיקות לכם? ומה אתם אומרים על 168 שעות בשבוע? לא תוכלו למצוא 2-3 שעות בשבוע? אוקיי. אני יודע שכולנו עסוקים ולכולנו יש קריירה, משפחה, ילדים וכדומה, אבל כדאי שיהיה לכם סדר עדיפות, שקשור בהשקעה בעצמכם! אני משוכנע ש- 2-3 שעות בשבוע לא יהרגו אתכם, אלא רק יטיבו עמכם ועם גופכם. אז בפעם הבאה שאתם טוענים שאין לכם זמן, כדאי שתחשבו שוב. באותו עניין, תנו לי לספר לכם משהו, במהלך שנותיי כמאמן כושר גיליתי כי האנשים העסוקים בעולם, בדרך כלל מנכ"לים ובעלי חברות גדולות, הם האנשים שעושים את הדברים הכי מטורפים שיש בתחום הספורטיבי וזה כולל ריצות מרתון, אולטרה מרתון ותחרויות איש ברזל. עכשיו, בואו נשאל איך למנכ"ל בחברה גדולה שעובד בין 12 ל-14 שעות ביממה יש זמן להתאמן? ובכן, כמו כל דבר בחיים שהם השיגו, הם הבינו כי לכל דבר יש מחיר, והם יודעים שדבקות במטרה תוביל אותם לתוצאות. רק בשביל הפרופרציות, אדם ממוצע המתכונן למרתון (42.2. ק"מ ריצה) צריך סדר גודל של 6-8 שעות אימון שבועיות, אם נחלק את זה אפילו על פני 4 ימים בכל שבוע נצטרך עדיין למצוא שעה וחצי בכל יחידת אימון. ומה קורה עם ההכנה לאיש ברזל? תחרות שמתחילה למי שלא יודע ב- 3.8 ק"מ שחייה, 180 ק"מ אופניים ו-42.2 ק"מ ריצת מרתון לקינוח. מדובר בשעות של אימונים מידי שבוע (לעתים 10 שעות בשבוע או אפילו יותר) בבריכה, על אופניים ועל מסלול הריצה. אז מה? אז איך הם מוצאים זמן לאימונים? הם מוכנים לשלם את המחיר. את המחיר של לקום מוקדם בבוקר (ב-5:00 בבוקר הם כבר באימון), את המחיר של להיכנס למיטה מוקדם יותר, לוותר על שעות צפייה בטלוייזיה ואת שאר המחירים הכרוכים בהשגת המטרה. מה שכן למדתי במהלך שנותיי בתחום זה שמי שלא ימצא זמן לפעילות גופנית היום יצטרך למצוא זמן לטיפול בבעיותיו כתוצאה מהעדר הפעילות הגופנית והשלכותיה על בריאות הגוף והנפש בהמשך החיים. היום אני יכול להגיד את זה בוודאות.

תירוץ מספר 2: "מחיר לחדר כושר או לסטודיו יקר מידי"

אני לא מכיר אדם שלא יכול להיפרד מכמה מאות שקלים בחודש לטובת כושר גופני טוב יותר או איכות חיים משופרת. כן, עיסוק בפעילות גופנית ישפר לכם משמעותית את איכות החיים. אני לא אתחיל לפרט את כל היתרונות של הפעילות הגופנית, בטח כבר כולכם שמעתם יותר מפעם, אבל כושר גופני טוב יותר וגוף חזק ומעוצב הוא התוצר המוגמר לעוסקים בכך- וזה באחריות! זוהי אולי ההשקעה הכי זולה וטובה שיכול אדם לעשות. היום, אחרי שנים רבות בהם עזרתי למאות אם לא אלפי מתאמנים בישראל להגיע לתוצאות טובות יותר בכל המימדים, אני מבין עד כמה השקעה בפעילות ספורטיבית היא ההשקעה הטובה ביותר שיכול אדם להשקיע בנכס האישי שלו, וזה הוא עצמו. פעילות גופנית תורמת בהיבט הגופני, המנטאלי והרגשי. אני לא שופט אף אדם, אבל אנשים רבים בוחרים לבזבז את כספם על מסעדות, בארים, בגדים, גאדג'טים וכדומה. כל אלו מעולים (כל אחד על פי המינון האישי), אבל לדעתי לא על חשבון הבריאות האישית שלנואני שואל: האם ההשקעה במסעדה חשובה יותר מגוף בריא וחטוב? האם בגד חדש? האם עוד גאדג'ט אלקטרוני יהיה הפתרון לכך? אני לא אומר שצריך לוותר על כל אלה, אחרי הכל גם הם חלק מהנאות החיים ובהחלט גורמים לאושר ושמחה, אבל עדיין חשוב שתדעו שזהו סדר העדיפות שלכם, ואתם בסופו של דבר מחליטים מה מקדם אתכם ולאן…

שיטה שמקורה בארה"ב. צילום: CC BY  dave.wadsworth_photo

הכל עניין של סדרי עדיפויות. צילום: CC BY dave.wadsworth_photo

תירוץ מספר 3:  "לא בטוח שאצליח לרדת במשקל חבל לי על הזמן"

יודעים כמה פעמים שמעתי את המשפט הזה? אין מה לעשות, הכול מתחיל ונגמר בראש. אם אתם לא מאמינים שאתם יכולים לעשות את זה, אז מי כן? הפחד מכישלון הוא האויב מספר אחד שלנו, ולכן עלינו להיפטר ממנו. ובכן, בראש ובראשונה עליכם להאמין שאתם מסוגלים להצליח. האמינו שאתם מסוגלים להגיע למטרה שהצבת לעצמכם. קחו דף חלק ועט והתחילו לרשום את המטרות והיעדים שלכם. הציבו יעדים קטנים כל הדרך למטרה ואל תאבדו את האמונה. תנו תוקף למטרה הגדולה ותנו תוקף לכל יעד קטן בדרך (למשל תאריך מדויק או אירוע מסוים אליו אתם מכוונים). תגמלו עצמכם על כל יעד שכבשתם. בכל פעם שאתם כובשים יעד אתם עושים עוד צעד שמקרב אתכם להצלחת התוכנית ולהתמדה בפעילות. אל תשכחו כי גם כדי להזיז את ההר צריך להתחיל מהאבנים הקטנות.
שי אלנקרי

הכל מתחיל ונגמר בראש! צילום: MAX DIGITAL

תירוץ מספר 4 :"האימונים קשים לי מידי – נמאס לי"

בטח כולכם נתקלתם באנשים שמחליטים להירשם לחדר הכושר או לעסוק בפעילות גופנית ומתחילים "בפול גז"? במילים פשוטות: לוחצים על הדוושה עד הסוף ולא משחררים….אבל הדלק נגמר מהר יותר ממה שבפועל הוא אמור להספיק, לא? כן..כן..זה קורה הרבה, וזה קורה בעיקר למתאמנים חדשים. רוב האנשים שמגיעים לחדרי כושר מגיעים עם משהו שאני מכנה: 'מוטיבציית יתר', זוהי מוטיבציה הגורמת להם לבצע אימונים גופניים אינטנסיביים יתר על המידה, במשך שעות על גבי שעות, הרבה יותר מהנדרש. רוב האנשים רוצים תוצאות מיידיות אך לא תמיד זה גם יכול לקרות. צריך לזכור שהכושר הגופני הירוד או גלגלי ההצלה סביב המותניים לא הגיעו למצב זה תוך חודש או חודשיים, סביר להניח שזה תוצר של הזנחה במשך חודשים ואפילו שנים. חשוב לקחת את הכל בפרופורציות ולהפנים כי כושר גופני טוב יותר הוא תוצר של עבודה מהנה והדרגתית. חשוב שתיהנו מסוג הפעילות אך באותה מידה גם תעבדו בצורה הדרגתית. לא לכולם יש סבלנות לכך, אבל זה מה שנדרש כדי להצליח. אל תקשו עם עצמכם, בטח שלא בתחילת הדרך, תעשו את זה בקצב המומלץ ותוכלו להפוך את הפעילות למהנה וממכרת.
אריקה גרינשפן

תהפכו את הפעילות למהנה וממכרת – אך אל תשכחו לשמור על הדרגתיות. 

תירוץ מספר 5 : "לא נעים לי כי מסתכלים עליי"

הפחד מהאנשים "היפים והחטובים" המצויים בכל פינה בחדר הכושר יכול להרתיע רבים. זה בסדר, זה דבר טבעי בדיוק כמו לצאת לבילוי במקום חדש בו לא מכירים את הסובבים. חשוב להבין: לא כולם נולדו עם גוף חטוב ומפוסל כמו של כוכבי הוליווד, אל תחששו מ "איך ניראה ליד אנשים חטובים". הרגישו נוח עם הגוף שלכם ותתייחסו אך ורק לעצמכם. תזכרו שאתם נמצאים בחדר הכושר בשביל לעשות את השינוי בדיוק כמו שאלו שכבר עשו אותו, לא? תרגישו טוב עם עצמכם, תעלו את הדימוי העצמי שלכם בנוגע לגופכם בכל יום. אגב, דימוי עצמי עולה ומזדקף מבפנים תוך כדי האימונים – כן..כן…אימוני כושר גורמים לכך! תוקירו את מה שיש ואת מה שאתם עוד עתידים לקבל (כתוצאה מהאימונים). חשבו תמיד כי יום יבוא וגם אתם תהיו סיפור הצלחה עם השראה על רבים אחרים. סיפור הצלחה בהתאם ליעדים והמטרות שהצבתם – לא סיפור ההצלחה של מישהו אחר. בהצלחה!