מהם כאבי ברך קדמיים?

כאב ברך קדמי ANTERIOR KNEE PAIN הוא הסימפטום הנפוץ ביותר בקליניקות המטפלות בספורטאים. בדרך כלל נפוץ יותר בקרב נשים, בגלל זווית Q (הזווית בין עצם הירך לשוק) גדולה יותר. הסיבות הנפוצות ביותר לכאב זה הן כאב ממפרק ירך-פיקה (PATELLO-FEMORAL JOINT), וכאב מגיד הפיקה (PATELLAR TENDINITIS). למרות שששתי הפתולוגיות שונות, קשה להבדיל בינהן, מכיוון שהסימפטומים זהים, ובנוסף בדרך כלל הן מופיעות ביחד.

כשזה מתחיל לכאוב בברך. צילום:cc by HckySo

מה עלינו לברר על מנת להבין את מקור הכאב?
1. הפעילות שגרמה לכאב
2. תיאור הופעת הכאב והתנהגותו
3. האם מופיעים קליקים בברך, נפיחות, חוסר יציבות
בדרך כלל כאב על רקע מפרק ירך פיקה יופיע אצל רצים למרחקים ארוכים יותר, זהו כאב שבמהלך הריצה הולך ומחמיר, ומופיע בעיקר בריצה במדרון, בירידת ועליית מדרגות, וגם במנוחה לאחר ישיבה ממושכת. כמו כן, הכאב גם יכול להיות מלווה בקריפטציות (קליקים) בהנעת הברך. כאב זה יופיע תוך כדי מישוש סביב הפיקה, בעיקר בחלקה הפנימי, ובלחץ ידני על הפיקה לכיוון הירך תוך כדי כיווץ שריר הארבע-ראשי.
כאב על רקע גיד הפיקה יופיע בעיקר על רקע עומס חוזר, בדרך כלל אקצנטרי (קפיצות, נחיתות), ויכול להופיע באופן פתאומי במהלך הריצה. בדרך כלל הכאב מוקל בזמן הפעילות ומוחמר לאחריה. כאב זה יופיע תוך כדי מישוש לאורך גיד הפיקה, המחבר בין החלק התחתון של הפיקה לגבשושית בעצם השוק (TIBIAL TUBEROSITY).

הכאב יכול להופיע באופן פתאומי.צילום:cc by KNEEPAIN

מה הסיבות לכאבי ברך קדמיים המופיעים במהלך הריצה?

1. חולשה וחוסר שליטה בשרירי הישבן, בטן ורצפת אגן.
2. חולשה וחוסר שליטה בשריר הארבע ראשי.
3. חולשה וחוסר תזמון בגיוס שרירי הירך האחורית
4. חוסר שליטה עצבי, קואורדינציה ושיווי משקל בגפיים תחתונות.
5. מנח קרסול, שוק וכף רגל: כף רגל שטוחה, היפרפרונציה, CAVUS.
6. טווחי תנועה מוגבלים מגב תחתון, ירכיים, ברכיים וקרסוליים.
7. קיצור שרירים סביב הברך והירך, בעיקר שרירים ורקמות חיבור לטרליות צידיות.
8. פציעות קודמות/ניתוחים בברך

כיצד ניתן להתגבר על הכאבים?

לאחר בדיקה פיזית נאתר את הסיבות לבעיה כפי שתוארו וננסה לשקם את המבנים/השרירים או את הליקוי בתיאום השרירי הגורם לבעיה: חיזוק שרירי ירך חיצוניים, חיזוק שרירים סביב הברך, מתיחות שרירי ירך/ברך/קרסול קדמיים ואחוריים, מוביליזציות פיקה, קינזיוטייפינג, עיסויי רקמות רכות סביב הברך, אימון אקצנטרי לגיד הפיקה, ובמידת הצורך נתאים נעליים/מדרסים שיתקנו את מנח כף הרגל במידה ונחשוד במעורבותה בבעיה.
לבסוף, יש לקחת בחשבון כי שיקום על רקע כאב ברך קדמי יכול להמשך מספר שבועות, ותלוי ברובו על שיתוף הפעולה מהמטופל בביצוע קבוע של תרגילים ומתיחות.

מאת: טל שחר