השנה החולפת התאפיינה בצורך לטפל בבעיות ההשמנה והסכרת התופסות תאוצה בארץ ובעולם. לצערנו, יש יותר ויותר פתרונות קסם הגורמות לנו להיות בריאים פחות אבל עצלים יותר. יחד עם זאת המודעות לתחום הכושר הגופני רק עלתה במשך השנים, יותר ויותר מכוני כושר נפתחים, שיטות אימון שעושות עלייה, רעיונות, טרנדים ומוצרים בתחום שמגיעים אלינו כהרף עין. התחזיות לשנת 2011 בתעשיית הכושר לא שונות בהרבה מהשנה החולפת. גם השנה נתמקד בפתרונות בבעיית ההשמנה ובהשלכותיה ובהתאם לכך נצטרך להתאים עצמנו לפעילות הנדרשת. אז מה יהיה לנו השנה ואיך נעלה לכך את המודעות?


1. אימוני כושר לילדים הסובלים מעודף משקל

תכנית אימוני כושר לילדים תישאר איתנו עוד שנים רבות. בעקבות הטכנולוגיה המתפתחת: המחשב, הפייסבוק והפלייסטיישן, השמנת ילדים רק תופסת תאוצה. כיום, אחד מתוך 4 ילדים מוגדר כילד שמן ושיעור זה נמצא רק בעלייה. אפשר להבחין כי ישנה מגמה לירידה בצריכת מוצרי חלב אצל ילדים ולעומת זאת ניתן לראות עלייה גוברת והולכת של צריכת משקאות ממותקים.

איך מעלים את המודעות?

יותר ויותר תכניות מותאמות לילדים. תכניות שמתחילות עוד בגני הילדים ובבתי הספר. שיעור הילדים הסובלים מהשמנה בבית הספר היסודי עלה ב-200% בעשור האחרון! המטרה: להטמיע את הפעילות הגופנית והתזונה הנכונה אצל מרבית ילדי ישראל. באמצעות תכניות כושר ותזונה ניתן לבנות לילדים מסלול לאורך חיים בריא יותר. חשוב לזכור: ילד שמן עשוי להיות גם מבוגר שמן ולכן יש לנקוט עמדה כבר בשלב המוקדם.

2. אימוני כושר פונקציונאליים

זה כבר כמה שנים נמצא די בחיתולים, אבל מאמני כושר רבים שהשכילו לכלול קצת מרפרטואר התרגילים לאימון פונקציונאלי בתכנית האימון, רק זוכים לתוצאות טובות יותר ולשבחים מצד המתאמנים. אימון כושר פונקציונאלי הוא אימון המשפר את יכולותיו ואת כישוריו של המתאמן בפעולותיו היומיומיות ובתוך כך מסייע גם בשיפור איכות חייו. ניתן לבצע אימון שלם על מכשירים או אביזרים כמו הקינאזיס או הקטלבלס' המיועדים לאימון פונקציונאלי.

איך מעלים את המודעות?

ניתן לראות כבר היום שיעורים ושיטות אימון רבות שכבר התחילו לאמץ את הרעיון עם יותר פונקציונאליות בשיעורים. למעשה, בכל שיעור סטודיו החל משיעור עיצוב, קיקבוקס ומדרגה ניתן לכלול יותר תנועות פוקציונאליות שלטווח הארוך גם ישפרו את יכולות המתאמנים בפעולות היומיום. ידוע גם שאימוני כושר פונקציונאליים מפעילים יותר קבוצות שרירים בו זמנית, שורפים יותר קלוריות ומסייעים בתהליך הירידה במשקל. אז קדימה, הכניסו קצת גיוון לאימון, צאו מהקופסא ותתחילו לראות תוצאות…

3. אימוני CORE

אימון CORE או במילים אחרות: אימון המתמקד בשרירי הליבה. שרירי הליבה הם בעצם הפועלים השחורים של חיי היומיום. מערכת שרירים זו אחראית בין השאר על יציבות מרכז הגוף לצורך ביצוע משימות כמו הליכה, ריצה, הרמת משאות ועוד. כל הפעולות האלה דורשות ייצוב בלתי פוסק של הגו בעבודה מתואמת מול שרירי הגב והבטן. גם אני גיליתי את שיטת העבודה ואת השרירים הנפלאים האלה כבר לפני כמה שנים טובות, דבר שגרם לי באופן אישית לצאת מהקופסא במהלך האימונים ולהתחיל לעבוד קצת אחרת. הבנה של שרירי הליבה תסייע לכם לעבוד נכון יותר עם הגוף בכל ההיבטים, פתאום לא תראו רק את מכשירי הכוח בחדר הכושר, תתחילו לראות לעומקו של גופכם ולהבין את המערכת הפנימית הזו, הכוללת הרבה מעבר.

CORE. צילום:שלי לוי

איך מעלים את המודעות?

בדיוק כמו באימון הפונקציונאלי אשר כולל בתוכו בין השאר לא מעט עבודה על "המרכז" הלא הם שרירי הליבה (CORE), גם כאן יש מקום לכלול יותר תרגילים בכל שיעורי הסטודיו המפעילים ומעלים את המודעות של שרירים אלו. הכל יצטרך להתחיל בשלב הראשוני משיעורי הסטודיו ומצוות ההדרכה. בהמשך, כל זה יהיה חלק מכל מתאמן באשר הוא.

4. תכניות כושר מיוחדות לאוכלוסייה הבוגרת

ככל שדור הבייבי בומרס' המתקרבים לפרישה הולך וגדל, תוכניות כושר ובריאות מתחילות להיות עניין חשוב ורציני. לדור זה מודעות גדולה יותר לבריאות ולאיכות חיים וברצונם להמשיך לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר אל תוך גיל הזהב.

איך מעלים את המודעות?

למרות שלדור זה מודעות גדולה יותר מהחברה' הצעירים עדיין אחוז גדול יותר אינו מקיים כושר ותזונה כדרך חיים ולראייה, המספרים מראים כי למעלה מ-60% מהישראלים סובלים מעודף משקל המהווה גורם סיכון למספר מחלות, במיוחד למחלות לב וסוכרת. כדי להטמיע את נושא הפעילות הגופנית והתזונה הנכונה בחייהם יצטרכו קופות החולים וחברות הביטוח לעודד ולתת תמריצים לדור זה בכדי להוריד את אחוז הסובלים במשקל ובכך גם להוריד את התחלואה. מצד אחד: לחברות הביטוח ולקופות החולים יש אינטרס כלכלי גדול שדור זה יישאר בריא עד היום האחרון. מצד שני: לדור זה יש רצון לשלם פחות לקראת יציאה לפנסיה. אני מניח שהגופים הרלוונטיים כבר ידעו לעשות 1+1 ויגיעו לתוצאה הנכונה.

5. אימוני כושר אישיים

אימוני כושר אישיים כבר איתנו לא מעט שנים וכנראה שגם ימשיכו להיות איתנו עוד שנים רבות. יותר ויותר אנשים נחשפים לדבר שנקרא מאמן כושר אישי ומבינים את החשיבות של השרות, שבשורה התחתונה – משאירה ומביאה תוצאות. אורח החיים המודרני מכניס את רובנו למעין מרוץ עכברים מטורף. רובנו מרגישים מחויבים להצלחה בעבודה, להיות הורים טובים, בני זוג מתחשבים, להרוויח הרבה כסף ובתוך כל זה גם למצוא זמן לפעילות גופנית. לצערנו, לא תמיד יש את האנרגיות לפעילות אחרי יום עמוס בעבודה ובחיי המשפחה ולכן הפתרון של אימון כושר אישי עד הבית הוא פתרון יקר יותר אבל יעיל יותר.

איך מעלים את המודעות?

הנזק המצטבר למשק עקב מחלות, היעדרות מעבודה ותמותה מוקדמת נאמד ב-10 מיליארד שקלים בשנה, שהם כ-2 אחוזים מן התוצר הלאומי הגולמי שלנו. לכן, גם כאן ישנם אינטרסים של חברות הביטוח, קופות החולים, מקומות העבודה וכמובן משרד הבריאות. ישנם אנשים אשר גם בסבסוד מלא של מנוי בחדר הכושר לא ילכו, ולכן יהיה הצורך להצמיד אליהם מאמן פרטי, אפילו לתקופה ראשונית וקצרה. יחד עם זאת תמיד ניתן לבצע אימונים בקבוצות קטנות של 2 עד 5 אנשים במקום העבודה, בבית, בפארק או בחדר הכושר ובכך להתחלק במחיר האימון האישי (אפשר לחסוך יותר מ-50% מהמחיר) .אימון אחד על אחד או אחד על ארבעה לא יהווה שינוי מהותי באופן האימון ובתוצאות אליהם אתם שואפים.

6. תחרויות, מרוצים ואירועים

תחרויות ריצה, מרוצים ואירועי כושר הם הפלטפורמה להעלאת המודעות לנושא. מרבית המשתתפים המגיעים לאירועים אלו כבר דואגים לבצע את כל ההכנות הדרושות מבחינה גופנית. אך מה קורה לכל אותם אנשים המגיעים בפעם הראשונה? מה קורה לאלה שלא כל כך התכוננו גופנית? מה קורה לכל הצופים והמתגודדים סביב? כל אלה כבר מתחילים לתכנן את ההכנה שלהם לאירוע או למרוץ הבא. אירועי ספורט וכושר באשר הם, מחברים בין שוחרי הכושר ובין אלה שמתעתדים להחיות את המאמץ.

מרוצים ופעילויות ספורט משותפות

איך מעלים את המודעות?

כפי שכבר יכולנו לראות ב-2010, כך גם ב-2011 ואף יותר. אירועי כושר תופסים תאוצה ברחבי הארץ. יותר ויותר מבינים את החשיבות בין הפעילות הגופנית לבין החיבור בין בני אדם מאושרים ושמחים יותר ולכן גם יקיימו יותר אירועים בכל פיסת ארץ נידחת. אנחנו בכיוון הנכון, קצת יותר יוזמה וקצת יותר רצון, ולא יחלוף לו שבוע בלי שלל אירועי כושר בשבתות לצד פסטיבלי אוכל, בירה ויין.

מאת: שי אלנקרי