בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מרשימה במספר הרוכבים בישראל. ענף האופניים הוא הענף המתפתח ביותר בארץ וזאת ניתן לראות לאור פריחתן של מאות חנויות ממכר לאופניים ושאר ציוד דרוש (300 במספר). שאלתי את עצמי: האם 300,000 רוכבים ישראלים לא טועים? האם זה קשור לזיכרונות הילדות של כל אחד מאיתנו? (אצלי זה היה בילוי תמידי על אופניים וסקייטבורד בכל שעה ביום).האם סיפורו של לאנס ארמסטרונג האגדי שהחלים מסרטן והפך לאייקון אופניים בינלאומי הוא סיפור ההצלחה של האופניים ב-10 השנים האחרונות? חבר טוב אמר לי לאחרונה כי תוך שנתיים אנחנו צפויים להגיע לחצי מיליון רוכבים בישראל, זהו מספר עצום בכל קנה מידה! לא משנה מהי הסיבה לעלייה המדהימה של התחום המשגשג, אלו הם חמשת הסיבות שיקפיצו אתכם מהכיסא אל הכיסא.

 


עולים על המושב ויוצאים לדרך

1. פעילות מגוונת ומהנה לא פחות

מה יותר כיף מלרכוב באוויר הפתוח כשהרוח מנשבת בשערכם ואתם רואים רק ירוק בעיניים? אולי קצת הגזמתי, אנחנו עדיין לא בשוויץ אבל עדיין ישנם נופים מעניינים ויפים גם במדינתו הקטנטנה. רכיבה על אופניים באוויר הפתוח משנה ומגוונת את כל הפעילות אליה הורגלנו בחדר הכושר. בחדר הכושר אנחנו רצים על מסילה או רוכבים על אופניים נייחות, אבל איכשהו אף לא הגעתי לשום מקום…ואתם?

 

 

2. כי זה אמצעי התחבורה שלכם

 

בואו נודה באמת: הלחץ בכבישים, זיהום האוויר והנסיעה המרעישה באוטובוס יוצרים חוויה לא כל כך נעימה לכל אחד מאיתנו. אם מקום עבודתכם נמצא במיקום של כמה קילומטרים ספורים (7-12 ק"מ) לכל כיוון, זוהי אפשרות טובה לקחת יוזמה, לעלות על האופניים, לחסוך בזיהום האוויר ולהרוויח קלוריות. בהרבה מדינות אירופאיות השימוש באופניים הוא ממש כלי תחבורה ולא משמש רק כפריט כושר. המודעות בנושא רק עולה ובעקבות כך נוצרים יותר תשתיות ומסלולים לרווחת הרוכב. הידעתם כי רכיבה של 15 דקות למקום העבודה וחזרה, כ-5 פעמים בשבוע, תסייע בהורדת כ -5 ק"ג בשנה? אז קדימה – עלו על האופניים ופשוט נצלו אותם.

3. רכיבת אופניים תעזור לכם בתהליך הירידה במשקל

 

ארגוני הבריאות העולמיים נלחמים מידי יום במגפת ההשמנה המתפשטת בארץ ובעולם כאש בשדה קוצים. אחת מאבני הדרך למיגור המגיפה היא הפעילות הגופנית. כחלק מהתהליך מנסים הארגונים לעודד כל העת אורח חיים אקטיבי יותר כחלק מתהליך ההרזיה ומאיכות חיים גבוהה יותר. רכיבת אופניים היא פעילות אירובית המפעילה את מערכת הלב-ריאה ואת השרירים הגדולים בגוף, הלא הם שרירי הרגליים. בפעילות מסוג זה ישנה הוצאה אנרגטית גבוהה (שריפת קלוריות) אשר מסייעת ביצירת מאזן קלורי שלילי אצל המתאמן ולהורדה במשקל. רכיבת אופניים למשך שעה יכולה לשרוף כמה מאות של קלוריות תוך כדי שאתם מדוושים בשבילים ומביטים אל הנוף. לא כדאי לנסות?

4. פעילות בטוחה יותר

 

רכיבה על אופניים נעשית בישיבה, כאשר משקל גופו של רוכב האופניים מהווה את ההתנגדות בפעילות. העומס הוא קטן יחסית והנזק למפרקים בטווח הרחוק הוא מינימאלי. בנוסף, בניגוד לענפי ספורט אחרים, הרכיבה יכולה להיות פחות מסוכנת מענפי ספורט אחרים. אמנם מתרחשים מקרי מוות במהלך השנה כתוצאה מתאונות דרכים אבל עדיין מומחים עולמיים בתחום יגידו לכם כי כך או כך, יתרונות הרכיבה על האופניים, עולים משמעותית על הסכנות ברכיבה בכבישים. רוב הפגיעות אצל רוכבי האופניים הן פגיעות ראש, לכן אל תשכחו לחבוש קסדה בכל רכיבה, אל תשכחו לציית לרמזורים ותמרורים, שמרו מרחק ממכוניות חונות ואל תרכבו עם אוזניות (שמרו על שמיעה טובה).

5. מעלים את מצב הרוח

 

הרכיבה על האופניים היא פעילות אירובית לכל דבר. הפעילות האירובית מגבירה את זרימת את הדם ומשחררת אנדרופינים במוח. התהליך הפיזיולוגי שמתרחש מסייע בהפחתת הלחץ, העייפות והדיכאון ובמקביל גם תורם לשיפור ההרגשה הכללית, הגברת הערנות ומעלה את מצב הרוח (ולי כמובן את המורל). אז מי רוצה סיבוב?

*נתונים נוספים אודות ענף האופניים תוכלו לראות כאן