התמכרות לספורט: כל מה שרציתם לדעת
מאת: שי אלנקרי
לעתים קשה לרבים מאיתנו להבין כיצד אנשים מתמכרים לספורט ופוקדים את חדר הכושר מידי יום. אחרי הכל, הבנו על בשרנו במהלך השנים כי פעילות גופנית הינה עבודה קשה ולרובנו זה יותר מענה מאשר מהנה. אז איך אחרי הכל אנשים מתמכרים לספורט? מה גורם להתמכרות? ואיך תדעו אם גם אתם מכורים? כל מה שרציתם לדעת על ההרגל הבריא שהופך לאובססיה.

התמכרות לכושר: כשהופכים הנאה לאובססיה

מהי התמכרות לספורט?

התמכרות לספורט זה לא רק אימון אינטנסיבי מוגזם, אלא מצב כרוני אצל מתאמנים אשר יעשו הכל כדי לא להפסיד אימון. הם יהיו מוכנים לוותר על לימודים, עבודה, חיי משפחה, חיי חברה, הם יתאמנו בזמן פציעה או מחלה ויסבלו תמיד מרגשי אשם במקרה של פספוס אפילו של אימון בודד. במקרה של פספוס בשגרת האימונים הם יחזרו לאימונים ואף יגבירו את האינטנסיביות. (שעשויה אף להוביל בהמשך גם לפציעות מיותרות).

מה גורם להתמכרות לספורט?

מסתבר שיש מספר גורמים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים הגורמים להתמכרות זו. התמכרות לספורט מזוהה בעיקר עם אנשים פרפקציוניסטים השואפים כל הזמן לשלמות מעצמם. התמכרות זו היא התמכרות המאופיינת בהערכה עצמית נמוכה, אובססיביות וחוסר שביעות רצון מהמראה האישי. הסימנים הללו מזכירים במעט את הסימנים אצל אנשים הסובלים מהפרעות אכילה. המכורים לספורט ולכושר יהיו מכורים בדרך כלל לאופוריה או להרגשת "העילוי" / "ההיי", אותה הרגשה הנגרמת משחרור של רמות אנדרופינים גבוהות (הורמונים המיוצרים בזמן האימון) עם רמות גבוהות של סרוטונין שיחד גורמים לאושר ולמצב רוח מרומם. נשמע כמו מתכון מנצח, לא?

אז איך אחרי הכל מתמידים ונהנים מבלי להפוך זאת לאובססיה?

זוהי אחת השאלות היותר חשובות בנושא זה. הרגשת העילוי היא אחת הסיבות בגללה רבים מהמכורים ממשיכים להתאמן. אין אחד שלא שמע מתאמן או אפילו אמר בעצמו את המילים: "איזה כיף ההרגשה של אחרי האימון- לזה אני מחכה כל האימון". האם זו ההרגשה אליה אנו מתמכרים? הגיוני שנרצה להרגיש טוב עם עצמנו ובמצב רוח מרומם. יש כאלה שנוטלים חומרים אסורים ויש כאלה שצוברים זאת על ידי פעילות גופנית. חשוב לזכור לא להגזים ותמיד לשמור על האיזון. הפרת האיזון גם במקרה של פעילות גופנית עשויה להוביל את הגוף למצב של קריסה או סלידה מהפעילות הגופנית לצמיתות. בכדי שנוכל להתמיד בפעילות לאורך שנים ופשוט להפוך אותה לחלק מאיתנו עלינו לשמור על האיזון, כלומר: ליהנות מחיי המשפחה מבלי שנצטרך להחמיץ אף אירוע מהותי, ליהנות מחיי חברה, ליהנות מימי מנוחה, ליהנות בזמן האימון ולא לחשוב עליו שעות אחרי. הכי חשוב: לעסוק רק בפעילות ממנה נהנים!

אימון כושר: לבחור בפעילות ממנה נהנים יותר מכל

10 דרכים לזהות התמכרות לספורט:

1. מגיעים באימונים עד סף כאב
2. מגיעים לאימונים מעל לשעתיים ביום
3. מעדיפים להתאמן תמיד לבד ללא מאמנים או אנשים סביב.
4. מתאמנים גם בזמן מחלה
5. מתאמנים גם בזמן פציעה -אפילו שכואב
6. מעדיפים לעשות ספורט על פני כל פעילות חברתית אחרת
7. מדוכאים לאחר פספוס של אימוון
8. מסוגלים להתאמן מעבר לתכנית האימון הרגילה, אם יש זמן אז למה לא?
9. מעדיפים אימונים על פני אוכל או סקס.
10. מסדרים את לוח הזמנים על פי האימונים
מאת: שי אלנקרי
קטגוריות: כושר
שי אלנקרי

מאמן, יוצר, כתב ואיש כושר גופני. חי ונושם את תחום הכושר בארץ ובעולם ופועל לקידומו כדרך חיים בכל בית בישראל.

17 בנובמבר 2010
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק!

אהבתם? שתפו עם חברים

שתפו בפייסבוק שתפו בפייסבוק שתפו בטוויטר שתפו בטוויטר
  1. מאיה

    מודה מכורה להרגשת הזיעה שנוטפת ממני במהלך האימון בלי זה גם אם התאמצתי אני לא יוצאת באותה הרגשת "היי"

הוסף תגובה