אליפות ישראל בטריאתלון המתקיימת באילת בסוף שבוע זה היוותה סיבה מצוינת לרכיבה משותפת ולראיון אחד על אחד עם בכיר הטריאתלטים בישראל. הוא חושף את נעלי הריצה המועדפות, מנדב טיפים למתחילים בריצה ורכיבה ואפילו מספר מהי הסיבה שאין לו חברה כיום. הכירו את יונתן מלכא: הטריאתלט שלומד יפנית, גולש גלים וחולם על אולימפיאדת לונדון 2012.
חולם על האולימפיאדה הבאה.צילום:

Christoph Ulleweit

למי מכם שלא שמע מעולם על יונתן, אז לידיעתכם, הוא זה שנעלם אל תוך החשכה במרוץ הלילה של נייקי וסיים שלישי.
את יונתן מלכא ראיתי לראשונה במהלך נסיעה ברכבת לפני מספר חודשים. יונתן, בחור מרשים לכל הדעות, ישב מולי עם מכנס קצר, רגליים מגולחות ושעון פולאר מתוחכם. ישר ידעתי שיושב מולי ספורטאי עילית. לא הכרתי אותו אז אך תחושת הבטן של ספורטאי בדרך כלל לא משקרת. צפייה בחלוקת הגביעים בטריאתלון קיסריה אשרה כי לא טעיתי. הבחור שישב מולי ברכבת היה לא אחר מאשר יונתן מלכא, מנצח התחרות.
בפעם השנייה שפגשתי את יונתן זה כבר היה לשחייה משותפת בחוף דדו בחיפה. כלומר, לא משותפת כי לא באמת יכולתי לשחות אחריו, אבל זה הספיק בכדי לקבוע את הראיון הרכוב שיגיע בהמשך.
לפני הראיון, אני רוצה לספר לכם מעט מיהו יונתן. גישתו של יונתן לספורט היא דואלית ומאוד מעניינת. יונתן הוא ספורטאי שקט, עקשן מאוד וסופר צנוע. מצד אחד, הוא אינו סוטה במילימטר מתכנית האימונים, אך מצד שני הוא אדם השומר על מעגל חיים עשיר מחוץ לספורט ומקפיד על קשר הדוק עם חבריו ומשפחתו. יונתן אף מודה שזו הייתה הסיבה העיקרית לחזרתו מאנגליה לאחר שנת אימונים מפרכת.
במקביל לספורט, יונתן מפתח תחביבים נוספים, שיוסיפו מעט טעם לחייו הסיזיפיים של ספורטאי עילית. הבחור לומד יפנית חמישה ימים בשבוע (כבר מצליח לקרוא ספרים), גולש גלים בכדי להרגיע את הנפש ושוקל להירשם ללימודי מזרח אסיה. במהלך הרכיבה יונתן אמר לי משפט שלדעתי מגדיר אותו הכי טוב. "יונתן מלכא הוא טריאתלט, לא טריאתלון".
הקפה ראשונה נגמרה-רגליים כואבות. יונתן מקצוען לכל דבר.הוא משתכר מהעיסוק בספורט אירובי בישראל. אני גאה לכתוב שורה זו וקורא אותה שוב. לאחרונה,חברת נייקי המאמצת את יונתן, חיברה לנעליו שבב המאפשר מעקב אחרי אימוני הריצה שלו בפייסבוק. כולכם מוזמנים למצוא את יונתן ולעקוב אחרי התקדמותו בקישור הבא.
"אני טריאתלט לא טריאתלון".צילום:

Christoph Ulleweit

אף על פי כן ואין זו אגדה, יונתן חולם על השתתפות באולימפיאדת לונדון 2012. לשם כך, על יונתן לצבור כמה שיותר נקודות בתחרויות בין לאומיות ולהיכנס לרשימת 80 הטריאתלטים הבכירים בעולם. כיום יונתן מדורג איפה שהוא בין מקום 220-ל-230 אך הכף עוד נטויה. אגב, מאמנו של יונתן הוא לא אחר מאשר סגן אלוף העולם בטריאתלון גלן קוק האגדי שהתחרה פה אצלנו באילת.
הקפה שנייה נגמרה-רוצה הביתה.
יונתן מול המראה:
נתוני המכונה:
176 ס"מ
69 ק"ג
6% אחוזי שומן
Vo2 Max =73 ml/kg/min
וואט מקסימאלי= 1200
הקפה שלישית-"אוף, למה הייתי צריך את זה".
גיל בו התחלת להתאמן:
גיל 10
תארים רשמיים ותוצאות בולטות:
2004-2005 – אלוף ישראל לנוער טריאטלון ודואתלון.
2007- מקום 15 באליפות אירופה בטריאתלון עד גילאי 23.
2009-מקום שלישי באליפות ישראל בטריאתלון.
2010 – מנצח טריאתלון קיסריה, מנצח טריאתלון תל אביב, כניסה לדירוג העולמי .
כמה שעות "טוחן" ספורט בשבוע?
בין 20-ל 24 שעות שבועיות (האיש עובד בחצי משרה) המתחלקים לשישה ימי אימונים שבועיים המורכבים מחמישה אימוני ריצה, שלושה אימוני רכיבה וחמישה אימוני שחייה. שיום אחד מוקדש למנוחה והתאוששות. יונתן דוגל ביום מנוחה ואימוני התאוששות בכדי לשפר ביצועים.
ענף אהוב:
"ריצה,ללא ספק. לרוב רץ ללא מוסיקה חוץ מאימוני שחרור למוטיבציה. אני אוהב את השקט, לשמוע את הצעדים. פשטות, צריך רק מכנסי ריצה, נעליים וזהו. אפילו את המפתח אני מחביא ליד הבית שלא יפריע".
מותג הריצה איתו רץ
"בשש השנים האחרונות אני עם נייקי. מאוד אוהב את הציוד שלהם".

פיצות, במבות ושאר מטעמים?
"מקפיד על מסגרת תזונתית כללית. אוכל במבה לעיתים. גם אני בן אדם הוא המוטו.
אני מוציא המון באימונים וחשוב לתת לגוף את מה שהוא צריך, אהה.. וגם לחיות. לפני תחרויות אני משתדל להפחית את אחוזי השומן ושמרבית הקלוריות יגיעו ממזון בריא".

קמח לבן או מלא?
"לרוב מלא אבל משלב גם לבן כי זה טעים".

רגע להתענג עליו:
"אליפות ישראל לנוער ב-2004. זה היה המעבר שלי מספורטאי חובבן למקצוען.שמתי את התחרות כמטרה חצי שנה לפני ופשוט נתתי את כל כולי. אתה מגיע לקו סיום, ואתה אומר לעצמך, וואלה, עשיתי שינוי, עבדתי וזה הצליח.אני זוכר את עצמי הולך עם חיוך במשך שלושה ימים אחר כך".
עדיין נהנה לנצח?
"כן, תמיד כיף להגיע לקו סיום ראשון, אפילו בתחרות מקומית קטנה. זה עושה לי את השבוע (חיוך ילדותי מרוח על פניו).

רוכבים יחד: ראיון תוך כדי רכיבה.צילום:

Christoph Ulleweit

הטריאתלון באילת הוא בסוף השבוע הזה. האם מפריע לך שביום ראשון כאשר תפתח את העיתון אתה תקרא על כך ששחקן כדורגל מהליגה הארצית עבר קבוצה ולא על התוצאות שלך מטריאתלון אילת?
"את האמת שזה לא כל כך מעסיק אותי.העיסוק של התקשורת בכדורגל לא פוגע לי בהישגיות האישית. זה המצב. אין לי ספק שיותר אנשים מתעניינים בכדורגל מאשר בטריאתלון. כיום יש קצת יותר חשיפה אבל העיסוק של התקשורת לא מטריד אותי".
מה אתה עושה ב"חמש השעות" השבועיות בהן אתה לא עושה ספורט?
אני יוצא עם חברים, אני אוהב לגלוש ולהתעסק בדברים שלא קשורים לטריאתלון. אני אוהב ללמוד ויש לי מורה פרטית ליפנית. הספורט הוא העבודה שלי ויש מעבר לעבודה".

יש זמן לחברה?
"יש זמן אבל כרגע אין חברה. אני עובד מאוד אינטנסיבי אבל כרגע אין חברה מסיבות אחרות".


תחזית לאילת: איך אתה רואה את עצמך במאבק מול האחים אלתרמן והכוכב העולה רון דרמון?
"זו הולכת להיות תחרות חזקה. עברתי שנה לא פשוטה. היו לי הרבה עליות וירידות ומזה שנתיים שאני לא מצליח להביא את עצמי לשיא חדש. עשיתי הכנה טובה לתחרות ואני מתכוון לתת את כל מה שיש לי. אני מקווה שדברים יתחברו".

יונתן ביום שאחרי הספורט:
"מעניין אותי להישאר בתחום האימון והחינוך לספורט. אני מאוד אוהב לטייל בעולם וזה אחד מהבונוסים של ספורטאי תחרותי.יש כל כך הרבה דברים שיש לי בראש.אני גר היום בקריות ואני רואה המון ילדים שמסתובבים שם חסרי מעש.הייתי רוצה לקחת אותם ולבנות להם מסגרת ספורטיבית שתמנע מהם הידרדרות לפשע".
טיפים למתחילים מיונתן:

חמישה טיפים שימושים לרץ המתחיל:
1. עשו את הצעד הראשון ותתחילו.עבדו בעקביות.התעקשו ואל תוותרו לעצמכם.
2. הציבו מטרות. גם אם זה רק למטרת הנאה או הורדה במשקל. זה יכול להיות זמן בתחרות.שימו את המטרה במקום שתוכלו לראות אותה.
3. בחרו את הציוד נכון.בחרו ציוד שיעזור ולא יפריע. חולצה נעימה ונוחה לדוגמא.
4. שימרו על כך שהנעליים יהיו במצב טוב. אנחנו מפעילים עומס מאוד גבוה על הגוף וזה שווה את ההשקעה.
5. התאמנו עם שעון דופק.מד דופק נותן תמונה לגבי ההתקדמות.וזה הראי שלנו.מומלץ גם למצוא מאמן שיפקח על האימונים.
לרוכבים המתחילים:
"התחילו עם משהו פשוט רק כדי לעלות על הכביש. לא צריך להשתולל בהתחלה.והכי חשוב בארץ, להיזהר בכבישים, להקפיד על החוקים ולהקטין מעורבות בתאונות"
בעניין התזונה:
"אל תהיו קיצוניים בתזונה כי אם אתם תשברו. זה יהיה קיצוני ויגרור בולמוס. אם אתם אוהבים שוקולד אז תאכלו,אבל במינון.אל תוותרו על הקרואסון שאתם אוהבים. המטרה היא לשמור על התזונה לאורך זמן.
דגם נעליים איתם אני רץ:
"באימונים מתאמן עם נייקי Vomero. נעל נייטרלית מאוד רחבה, מאוד רכה. העדפה אישית שלי היא נעל שיותר בולמת ופחות מהירה. בתחרויות רץ עם ה Lunar Racer של נייקי, היא יותר קלה אבל עדיין בולמת. יש לה משטח רחב".

יונתן בחדר הכושר:
" כספורטאי אירובי אני מאוד מאמין בחדר הכושר. בקטע של חיזוק המפרקים, יציבה נכונה, חיזוק שרירי הליבה והשרירים העמוקים של הגוף. אימוני החיזוק בחדר הכושר מונעים פציעות וחשובים במיוחד לתקופות בהן אנו מעלים את עומס האימונים".
לסיכום: אני אצטרך יום מנוחה אחרי הרכיבה עם יונתן.

מאת: אילן גולדמן

אלוף ישראל לשעבר באופני כביש אשר כיום מנסה את צעדיו הראשונים בעולם הריצה התחרותי.