אז מתי הזמן הטוב ביותר לאימון? מתי הזמן הטוב ביותר לאימון אירובי או כוח? האם השעה בה אנו מתאמנים משפיעה על הביצועים שלנו? אלו סוגיות פופולאריות בקרב מתאמני חדר הכושר והדעות לגביהן נחלקות לכאן ולכאן. יש את אלה שיעידו כי ב-6:00 בבוקר הם מצליחים להוציא מעצמם את המירב ולעומתם יהיו את אלה שלא מצליחים בכלל להתעורר לפעילות גופנית בשעות אלו. כל השאלות והתשובות הנפוצות על תזמון שעות האימונים והשפעתם על גופנו.

מאת: שי אלנקרי

צילום: טל בלומברג

צילום: טל בלומברג

אז מהו הזמן המושלם לאימון כושר?
 
על פי מחקרים נראה כי בשעות אחר הצהריים המאוחרות (16:00-17:00) טמפרטורת הגוף נמצאת בשיאה, דבר המסייע לשרירים לתפקד בצורה האפקטיבית ביותר. זוהי כנראה אחת מהסיבות שרבים מאיתנו מעדיפים למלא את מועדוני הכושר בשעות האלה ופחות בבקרים או בצהריים.
אימון כוח: בבוקר או בערב?
 
במחקר שנערך דווקא על ילדים בני 10 ו-11, נמצא כי מצב הכוח שלנו עולה ב-5% סביב אמצע היום (בין השעות 15:00 עד 17:00 אחה"צ) ולפיכך הביצועים האנאירוביים כגון: ספרינטים או הרמת משקולות משתפרים ב-5% אחוזים לקראת זמנים אלה, ולאפשר לנו להוציא מעצמנו מעט יותר בשעות הצהריים המאוחרות. שוב, אין זה אומר שעדיף להתאמן בשעות אחה"צ בלבד, להיפך, הקפידו להתאמן בכל זמן שמתאפשר ללוח הזמנים שלכם.
אימון אירובי: בבוקר או בערב?
 
על פי מחקרים תפוקת המערכת האירובית גבוהה יותר ב-4% אחר הצהריים. שוב, אבל אל תבינו אותי לא נכון, אני יוצא לריצה 3 פעמים בשבוע כבר ב-5:30 בבוקר כי אלו הזמנים בהם אני נמצא ומרגיש במיטבי ואלו הזמנים שמסתדרים עבורי נהדר לפני שאר הדברים שיש ליום להציע (ילדים / פגישות עבודה / חברים וכו'). אז כמו שכתבתי קודם, קבעו לעצמכם את האימונים בהתאם ללו"ז האישי שלכם וכמובן היכולת האישית.
הפעילות האירובית חייבת להיות חלק. צילום: CC BY Bundeswehr-Fotos Wir.Dienen.Deutschland.

הפעילות חייבת להתאים ללו"ז שלכם. צילום: CC BY Bundeswehr-Fotos Wir.Dienen.Deutschland.

האם פציעות מתרחשות יותר או פחות אחר הצהריים?
 
הנה לכם סיבות נוספות לאימון אחר הצהריים. שעות אחר הצהריים לאימון כושר הם השעות הטובות ביותר לא רק לביצועים הגופניים אלא גם למניעת פציעות, וזאת מ-3 סיבות מרכזיות:
1. אנחנו ערים יותר וקשובים לגוף.
2. טמפרטורת הגוף נמצאת בשיאה ולכן גם השרירים יהיו חמים וגמישים יותר.
3. היכולת של השרירים לייצר כוח נמצאת בשיאה.
בשורה התחתונה: הסיכוי שלנו להיפצע בשעות אחר הצהריים קטן יותר.
חם שם בחוץ. צילום: MAX DIGITAL

היכולת של השרירים לייצר כוח נמצאת בשיאה אחר הצהריים. צילום: MAX DIGITAL

אם אני מתאמן בשעות הבוקר: האם האימון לא יהיה בכל זאת יעיל יותר?
 
שלא תטעו לרגע! אימון בוקר ימשיך להיות יעיל – אל תוותרו עליו! אולם, תוכלו להוציא מעצמכם מעט, אבל ממש מעט פחות אם לא ממש אכפת לכם. הכי חשוב, עשו מה שמשתלב נהדר מבחינתכם בלוח הזמנים של היום.

מתאמני בוקר מתמידים יותר!

לצד היתרונות הרבים באימון בוקר, ולכל אלו שבכל זאת החליטו שהבוקר זה הזמן הטוב ביותר עבורם לאימון קבלו בשורה טובה: במחקר נוסף נמצא כי מתאמני הבוקר מצליחים להתמיד באימונים הרבה יותר מאלו המתאמנים אחר הצהריים.
צילום: CC BY KATIE Swayze

מתאמני בוקר מתמידים יותר באימונים. צילום: CC BY KATIE Swayze

אימוני כושר ואיכות השינה
 
רוב המחקרים תומכים בכך שפעילות גופנית משפרת את איכות השינה, אבל האם אימון בשעת לילה מאוחרת עשויה לפגוע בשינה? מחקרים הראו שיפור באיכות השינה גם אצל מתאמני הבוקר וגם אצל מתאמני אחר הצהריים כאחד, אבל זה עדיין לא ברור לחלוטין אם אימון סמוך לשעות השינה (חצי שעה עד שעה) עשוי לפגוע בשינת הלילה, וזאת לאחר מחקרים שבדקו את הנושא ו…לא ממש מצאו כל השפעה רעה על השינה.
אז מתי להתאמן?
 
אוקיי…אם בלבלתי אתכם, ואתם עדיין מתקשים להחליט באיזה שעה להתאמן ביום, יש לי חדשות עבורכם: הבחירה הייתה ונמצאת בידיים שלכם! לא משנה מה תקראו, ולא משנה מה יגידו לכם, הבחירה בשעת הפעילות מבוססת ברובה על לוח הזמנים האישי, המטרות, סגנון החיים של כל אחד מאיתנו ועוד. מומלץ תמיד לבחור את הזמן שתואם את אורח החיים שלכם, וזאת בכדי שלא תרגישו שהאימון הופך לשעבוד או מטלה מיותרת עליה רוצים רק לסמן V. הפכו את זה לדרך חיים. הפכו את לחלק מכם.
בהצלחה!