בעוד כולם מדברים על תאונות הדרכים ומניעתן, על אנרגיות חלופיות ועל פתרונות תחבורה עתידיים. אני מבקשת להציע פתרון שכבר הוכח כיעיל בעבר, ובמדינות מסוימות משתמשים בו גם בהווה. הפתרון שאציע איננו מזהם, הוא פחות מסוכן ופחות מסכן ולמרבה הפלא הוא גם בריא. הפתרון שלי הוא אופניים.
מחקר חדש מקיף וארוך טווח שנערך במחלקה למניעת מחלות כרוניות במכון הלאומי לבריאות הציבור בפינלנד, בדק את הקשר בין רכיבה על אופניים, פעילות גופנית, בריאות ומניעת מחלות לב. המחקר קבע כי לרכיבה על אופניים, יתרון בריאותי ממשי בהורדת הסיכון למחלות לב. במחקר השתתפו 26,643 נשים וגברים מרחבי פינלנד, בגילאי 25 – 64 ללא עבר של מחלות לב, שבץ או סכרת ובעלי לחץ דם גבוה. במהלך המחקר בוצע מעקב קפדני אשר נמשך כ – 20 שנה במהלכן נפטרו 3,743 מהמשתתפים ממחלות לב שונות.

רכיבת אופניים: גם בריא - גם ירוק

החוקרים עיבדו את הנתונים שנאספו במהלך חייהם של המשתתפים במחקר ומניתוח הנתונים הצטיירה תמונת מצב אופטימית. בבדיקה של אחוזי הסיכון של המשתתפים בהשוואה לרמת הפעילות הגופנית שביצעו במהלך השנים, הסתבר כי המשותף לאלו אשר נותרו בחיים הייתה הרכיבה על אופניים לעבודה ובשעות הפנאי. הדבר בלט במיוחד בקרב הנשים אשר השתתפו במחקר ורכבו על אופניים באופן קבוע. מסקנת החוקרים הייתה, כי רכיבה על אופניים מפחיתה מחלות לב בקרב גברים ונשים בעלי לחץ דם גבוה וכי המלצתם הרפואית על בסיס המחקר המקיף היא, שרכיבה על אופניים לעבודה וממנה בתדירות יומיומית תפחית באופן משמעותי את הסיכון למחלות בייחוד בקרב נשים הסובלות מלחץ דם גבוה.
המחקר החדש פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי ליתר לחץ דם ויש לו חשיבות אקטואלית ורלוונטית גם לנו כאן בישראל. ועדת השרים לענייני חקיקה, תדון בקרוב בהצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, אותו יזמו ח"כ דב חנין וח"כ מיכאל מלכיאור, יושבי ראש השדולה הסביבתית חברתית בכנסת. להצעה הצטרפו בתמיכה כ – 70 חברי כנסת נוספים, מכל סיעות הבית. הצעת החוק שגובשה על ידי עמותת ישראל בשביל אופניים בסיוע עמותת אדם טבע ודין וארגון מגמה ירוקה, כוללת בתוכה חובת תיאום בין הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה, יצירת רשת שבילי אופניים בטוחים ונוחים לשימוש, שניתן להגיע באמצעותם מכל נקודה לכל נקודה בכל עיר וישוב, הסדרת האפשרות להעלות  אופניים על רכבת ישראל ועל הרכבת הקלה, הסדרת מתקני חניה רבים לאופניים, הקמת מקלחות לרוכבים במקומות עבודה ויצירת תמריצים כלכליים אשר ילוו את יישום החוק. בנוסף כוללת הצעת החוק גם תיקון של פקודת התעבורה והטלת חובת חבישת הקסדה על אוכלוסייה הנתונה בסיכון גבוה של ילדים עד גיל 16 והשארת חבישת הקסדה לשיקול דעתם של מבוגרים המשתמשים באופניים כאמצעי תחבורה. בדברי ההסבר לחוק הודגש כי רשת הכבישים בישראל צפופה, הגודש בדרכים רב מאוד ורבים מאזרחי המדינה מבלים מדי יום שעות ארוכות בהמתנה בפקקים. לרכיבה על אופניים חשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופי לרכב הפרטי אשר יפחית את הגודש בדרכים ויקטין את מספר הפקקים.
בנוסף כוללת הצעת החוק גם תיקון של פקודת התעבורה והטלת חובת חבישת הקסדה על אוכלוסייה הנתונה בסיכון גבוה של ילדים עד גיל 16 והשארת חבישת הקסדה לשיקול דעתם של מבוגרים המשתמשים באופניים כאמצעי תחבורה. בדברי ההסבר לחוק הודגש כי רשת הכבישים בישראל צפופה, הגודש בדרכים רב מאוד ורבים מאזרחי המדינה מבלים מדי יום שעות ארוכות בהמתנה בפקקים. לרכיבה על אופניים חשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופי לרכב הפרטי אשר יפחית את הגודש בדרכים ויקטין את מספר הפקקים. ויש לו חשיבות אקטואלית ורלוונטית גם לנו כאן בישראל. ועדת השרים לענייני חקיקה, תדון בקרוב בהצעת החוק לעידוד הנושא.
המחקר החדש אודות מניעת מחלות לב, מצטרף לשורה של מחקרים מדעיים נוספים שפורסמו בשנים האחרונות, אשר הוכיחו באופן חד משמעי כי רכיבה על אופניים נחשבת פעילות גופנית מתונה ואם היא מתבצעת על בסיס יומיומי למשל כאמצעי תחבורה קבוע, יש ביכולתה להאריך את תוחלת החיים של הרוכבים, למנוע השמנה, להוריד את לחץ הדם, להקטין את הסיכון לחלות בסוכרת, באוסטיאופורוזיס ובסוגים שונים של סרטן.
על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי, חצי שעה יומית של רכיבה על אופניים עשויה להפחית בכ – 50% את הסיכון לחלות במחלות לב ובסוכרת ואף בכ – 30% את הסיכון לפתח יתר לחץ דם ואף להקל על תסמיני דיכאון וחרדה. כך גם על פי המלצת האגודה למלחמה בסרטן, ביצוע פעילות גופנית סדירה כגון רכיבה על  אופניים  כ – 30 דקות על פני כ – 5 ימים בשבוע, מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד ב- 40%.
המחקר החדש והנוספים שקדמו לו מטילים זרקור בריאותי על הצעת החוק לעידוד תחבורת  אופניים, אשר מלבד היותה חשובה לטובת הפקקים ורלוונטית לעתיד ירוק היא נוגעת באופן ישיר לתחום בריאות הציבור. כיוון שנושא איכות הסביבה עדיין נתפש לעיתים כרחוק מתשומת הלב של כלל הציבור, יהווה השיקול הבריאותי גורם השפעה גדול יותר על ההחלטה לרכב על אופניים ויעניק לחברי הכנסת והממשלה עוד סיבה חשובה מדוע להצביע בעד חוק שהוא ירוק גם לכדור הארץ וגם ירוק ללב.

מאת: נאוה עינבר
יועצת תקשורת ובריאות, רוכבת על אופני עיר ומשמשת בהתנדבות כיועצת אסטרטגית לעמותת ישראל בשביל אופניים.