שמירה על משקל גוף אידיאלי מקטינה את הסיכון למחלות. המשקל התקין הוא למעשה טווח של משקלים, כאשר רוחב הטווח נובע מהבדלים במבנה הגוף ומסת השרירים של אנשים שונים. בנוסף, המדד שבו משתמשים כדי למדוד את מסת הגוף ולקבל מושג על השמנה או הרזיה נקרא BMI.

 

על מנת לבדוק מה מדד ה-BMI צריך להזין נתונים על מבנה הגוף (קטן, בינוני או גדול), מין, גובה בס"מ ומשקל הגוף בק"ג. כמו כן, חישוב מן הסוג הזה עוזר לדעת איפה אנחנו על הספקטרום שבין תת משקל, משקל בריא ועודף משקל.

 

משקל תקין

משקל תקין: איך עושים זאת?

 

מחקרים מראים ששמירה על משקל תקין קשה ומאתגרת יותר לעומת ניסיון לירידה במשקל. לפי הממצאים, אנשים שמגיעים למשקל היעד עלולים להתקשות לשמור עליו לאורך זמן במידה והם לא עורכים שינוי דרמטי באורח החיים שלהם. בדיוק בגלל זה כדאי להכיר את הטיפים לשמירה על משקל תקין ולאמץ אותם בגיל צעיר.

 

כמה מים אתם שותים ביום?

תזונה נכונה ומגוונת היא המפתח לאיכות חיים. הנחיות חדשות של משרד הבריאות ממליצות על צריכת 7-8 פירות וירקות ביום, עם חלוקה של 2-3 פירות ולצדם 4-5 ירקות בצבעים שונים, כאשר לשם השוואה עמדו הנחיות קודמות על 4-5 פירות וירקות סך הכל. במידה ורוצים לעודד את בני המשפחה לצרוך פירות וירקות, חשוב לדאוג שהם יהיו נגישים וזמינים.

 

מומלץ לתאם הזמנת פירות וירקות באינטרנט אחת לשבוע לפחות ולאחסן אותם בטמפרטורת החדר במקום במקרר. במקביל, עדיף להוציא מהבית משקאות עתירי סוכר ומאכלים משמינים. אפשר להחליף משקאות ממותקים ב-10-15 כוסות מים ביום על מנת להשיג תחושת שובע, להגביר את קצב חילוף החומרים ובאותה הזדמנות לשמור על העור, ולאכול פירות וירקות כנשנוש בין ארוחות גדולות.

 

מה עם פעילות גופנית?

גם לזמני הארוחות השפעה על משקל הגוף. בשביל לשמור על משקל תקין צריך לאכול 3 ארוחות בלבד ולשלב בין פחמימות וחלבונים. מבין מזונות שמכילים שומנים, רצוי לצרוך מאכלים עם שומנים רב וחד בלתי רוויים כמו שיש בשמני קנולה, זית, סויה, תירס, חמניות ופשתן. את המנה הבשרית אפשר להחליף בצריכה של דגים שמנים כמו סרדינים, סלמון והרינג ומומלץ בכל מקרה להפחית את צריכת המלח במזון.

 

בלתי אפשרי לשמור על משקל יעד תקין בלי לבצע פעילות גופנית. מומלץ לבחור פעילות גופנית שבה אוהבים לעסוק, לקבוע סרגל מאמצים ולבצע אותה בהדרגה. רצוי לערב גם חברים ובני משפחה שיעודדו אותנו לצאת לפעילות בימים קשים, כמו גם להתפנק אחת לתקופה מסוימת עם ארוחה גדולה או ממתק.