בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות לחשיבות של פעילות גופנית. אם בעבר עסקו בפעילות גופנית רק ספורטאים מקצועיים או כאלה שרצו להוריד במשקל, הרי שכיום מדובר על חלק בלתי נפרד מהשגרה של גברים ונשים בכל הגילאים. כמו כן, אחת הסיבות להצלחה של פעילות גופנית היא הקשר בין הגוף והנפש.

 

מחקרים מראים בבירור שיש לפעילות גופנית השפעות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות. כולנו רגילים למדוד את היעילות של הפעילות במונחים של שריפת קלוריות וחיטוב הגוף, אך האמת היא שמתחת לפני השטח מתרחשים עוד המון תהליכים מרתקים. בנוסף, למזלנו גם לא צריכים להיות בעלי תואר שני בפסיכולוגיה כדי ליהנות מהם ורק צריך להקפיד על פעילות גופנית סדירה ובריאה.

 

כושר

לא חייבים תואר בשביל ליהנות מיתרונות הפעילות הגופנית

איך פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח?

 

הקשר ביו הגוף והנפש מקבל חיזוק באופן שבו פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח. מבחינה פיזיולוגית, הפעילות עצמה משחררת את הורמון הסרוטונין, מאיצה תהליכי חילוף חומרים ומפעילה חומר בשם PEA שהוא ממריץ טבעי המיוצר על ידי הגוף. אנשים שעוסקים בפעילות סיבולת מרגישים באיזשהו שלב תחושת התרוממות, שנובעת מתהליך בו הגוף משחרר חומרים משככי כאבים ומעלה את מצב הרוח.

 

במקביל, פעילות גופנית היא בעלת השלכות פסיכולוגיות. ההשפעה הפסיכולוגית נגרמת משיפור בכושר הגופני בטווח הקצר והארוך, משיפור בדימוי העצמי ותחושת הביטחון וכמובן מתחושת הסיפוק. מחקרים מראים שאפילו אימון אחד בשבוע הוא בעל תרומה אדירה לשיפור העצמי, אצל גברים ונשים כאחד ובלי קשר לגיל.

 

כמו כן, לא רבים מביאים בחשבון את האופן שבו פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח כאשר היא מתבצעת בקבוצה. האימון הגופני הקבוצתי מייצר תשתית יציבה לביסוס קשרים חברתיים והוא משפר את המעורבות החברתית. האדם הוא כידוע יצור חברתי, אז פעילות גופנית מעודדת אותו להשתמש בקשרים האלה ומשפיעה לטובה על תחושת הביטחון שלו בעתיד.

התיאוריה שמסבירה את הקשר בין הגוף והנפש

 

ההשערה הרווחת שלפיה קיים קשר בין גוף ונפש כבר לא זקוקה לסימוכין, אך עדיין כדאי להכיר תיאוריות חדשות שמסבירות אותה. לפי תאוריית ההצלחה ותאוריית המסוגלות העצמית, הפעילות הגופנית כל כך חשובה כי היא גורמת לאדם להאמין בעצמו. מהבחינה הזו בכלל לא משנה האם הפעילות הייתה בעצימות גבוהה או נמוכה, כי עצם ההתנסות היא זו שחשובה.

 

לבסוף, התאוריה הנוירוביולוגית גורסת שפעילות גופנית מפרישה במוח חומרים שמשפיעים על הרגשות שלנו. לפי התאוריה, תרגילי התעמלות הם בעלי פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על המערכת הנוירוביולוגית כולה. זו ההשפעה שאותה נרגיש בדמות מצב רוח משופר, תחושת סיפוק וביטחון עצמי.