לפי דוח רשמי של התכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה בישראל, בשנת 2013 עמד שיעור השמנת היתר בקרב בני 20-74 בישראל על 23.8%, בעוד בקבוצת הגילאים 65-74 השיעור מגיע ל-35.4%. בנוסף, שיעור השמנת היתר בגברים נמוך יותר מאשר בנשים ובקרב האוכלוסייה הבוגרת, 30% מהנשים סובלות מעודף משקל וכ-15% מהשמנת יתר.

 

דיאטה

דיאטה

 

המסקנה מהאמור לעיל היא שדיאטה היא לא רק אמצעי לחטב את הגוף אלא גם תנאי לאורח חיים בריא. הבעיה היא שכולנו יודעים להחליט על התחלת דיאטה, אך רק מעטים מצליחים לתרגם את זה למציאות. מסתבר שהסוד נמצא בכלל בשלבי ההכנה ולכן יש כמה דברים שכדאי לדעת.

 

טיפים להכנה מקדימה: מזווה, מקרר וסדר יום חדש

 

ככל שתגיעו מוכנים יותר לדיאטה, כך סביר להניח שתצליחו להפיק ממנה ערך מוסף. ראשית, זכרו שיש משמעות רבה למזון שנגיש וזמין עבורכם. אתם צריכים להכין את המקרר והמזווה לקראת הדיאטה, להיפטר ממאכלים משמינים ולהחליף ממתקים ומוצרים עתירי שומן בתחליפים בריאים ולא פחות טעימים. אפשר כבר עכשיו לעשות את זה באמצעות הזמנת פירות וירקות באינטרנט ואפילו לא צריך לצאת מהבית.

שנית, קחו בחשבון את סדר היום החדש שלכם. סדר יום שמלווה בדיאטה לא דומה לזה של אנשים שלא מפתחים מודעות למשקל, להשמנת יתר ולשמירה על הבריאות. זה מתחיל עם ארוחת בוקר קלילה שהיא המפתח לסדר יום בריא, ממשיך עם נשנושים בריאים של פירות וירקות מכל הצבעים אחת ל-3-4 שעות וכולל גם ארוחת צהריים מזינה וארוחת ערב מספקת.

מבחינת פעילות גופנית, הטיפ הכי חשוב הוא לעשות את הכל בהדרגה ותוך הקשבה לצרכים ולדרישות של הגוף. אף אחד לא מצפה מכם להפוך לספורטאים מצטיינים בשבוע הראשון של הדיאטה, והאמת היא שגם אין סיבה לעשות את זה: פעילות יתר שלא מסונכרנת עם היכולות של הגוף רק תגרום לכם להרגיש רעבים יותר ותביא לתוצאות הפוכות ממה שתכננתם.

מתי לא מתחילים דיאטה?

אל תחליטו להתחיל דיאטה מתוך אמוציות ועצבים. גם אם המשקל לא עולה בקנה אחד עם הציפיות שלכם מעצמכם, חשבו היטב על המהלך וקבלו החלטה על בטן מלאה – תרתי משמע. החליטו להתחיל דיאטה כאשר אתם שבעים, חשבו בהגיון על מצבכם והציבו יעד ריאלי.

בנוסף, מחקרים מראים שמומלץ להתחיל דיאטה ביום ראשון ורק אחרי תקופות עמוסות של אירועים משפחתיים וחגים. עוד המלצה היא להתחיל את הדיאטה בשעות הבוקר של האביב כדי להגיע לקיץ עם מראה חטוב ובריא מתמיד.